نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

محاسبه کلر استخر

در ایران بیش از ۹۰ درصد استخر ها برای گندزدایی و ضد عفونی از کلر استفاده می کنند.

کلر را به هر سه حالت : جامد، مایع و گاز میتوان تهیه کرد.
حالت جامد که به صورت پودر یا قرص کلر در استخر ها استفاده میشود.

کلر جامد پودر یا قرص
حالت گاز در کپسول های ۴۰ لیتری یا بزرگتر حمل و نگهداری می شود.

در حالت مایع هم که کم کاربردترین حالت است در گالن های 20 لیتری عرضه می شود.

کلر مایع

کلر استخر در حالت مایع یا هیپوکلریت سدیم  است.

هیپوکلریت کلسیم حالت جامد کلر استخر میباشد.و حالت گاز آن کلر خالص است.

 

جهت خرید آنلاین کلر استخر از شرکت های معتبر به سایت شیپور مراجعه نمایید.

تفاوت کلر آزاد با کلرآمین

کلر با ورود به آب استخر شروع به اکسیداسیون مواد و ذرات موجود در آب میکند. پس از انجام این کار کلر خاصیت اکسیداسون خود را از دست داده و با یک واکنش شیمیایی تبدیل به کلرآمین خواهد شد.

کلر آزاد همان کلر اکتیو و فعال است که با تخریب و تجزیه مواد و میکروارگانیسیم ها آب استخر را ضد عفونی میکند.

کلرآمین هم حالتی از کلر است که خاصیت خود را از دست داده و باعث سوزش چشم و قرمزی آن می شود.
پس : این تفکر که وجود ادرار در آب استخر باعث سوزش چشم می شود اشتباه است. موادی مانند آمونیاک و اوره در ادرار می تواند باعث تبدیل کلر آزاد به کلر آمین شود.
اما ادرار فقط یکی از صد ها عوامل آلودگی در آب است که موجب مصرف کلر آزاد خواهد شد.

 

آب ژاول Javel Water چیست؟

آب ژاول ( آب جاول ) نام دیگر هیپوکلریت سدیم یا همان کلر استخر مایع است.
جاول ( یا همان ژاول با تلفظ فرانسوی)  در حقیقت نام محلی در پارس است که اولین بار یک دانشمند فرانسوی ( کلود برتولت) مایع هیپوکلریت سدیم را تولید کرد.

مایع سفید کننده یا همان وایتکس عامیانه در خقیقت کلر مایع با غلظت بسیار کم است.

 

میزان کلر آب استخر

برای محاسبه کلر استخر ابتدا باید بدانیم حداقل و حداکثر میزان کلر آب استخر چقدر باید باشد.

برای حفظ سلامت و کیفیت آب کلر آب باید بین 1.5 تا 3 ppm (یک قسمت در میلیون) باشد.
اما فراموش نکنید که این میزان کلر برای کارایی مفید باید در PH بین 7.2 تا 7.6 باشد.

نکته قابل اهمیت دیگر اینکه این میزان کلر آب استخر، کلر آزاد می باشد.

برای سنجش میزان کلر آب استخر باید از تستر کلر استفاده کرد که خود دارای دو نوع می باشد. برای کسب اطلاغات در خصوص تستر کلر بروی کلمه آبی کلیک کنید.

محاسبه کلر استخر

در قدم اول باید گفت هیچ راه محاسبه ای برای میزان مصرف کلر در استخر موجود ندارد و این موضوع کاملا تجربی است!!! چرا؟

زیرا میزان مصرف کلر به شرایط استخر بستگی دارد به شرایطی از جمله:

  • میزان تابش نور خورشید
  • تعداد شناگر ها
  • میزان آلودگی شناگر ها در بدو ورود به استخر
  • میزان آلودگی ورودی از محیط به استخر
  • دمای آب استخر
  • نوع پاشش یا بازگشت آب پس از تصفیه به استخر

ما در اینجا میزان کلر مورد نیاز برای افزایش میزان کلر آب استخر را محاسبه میکنیم یعنی:
در زمان تعمیر و نگهداری استخر اگر شما پس از انجام تست کلر از آب یا پر کردن آب استخر نیاز به کلر زنی داشتید بدانید با چه میزان تزریق کلر میتوانید کلر را به سطح مورد نظر برسانید

به همین منظور محاسبه کلر استخر به شرح زیر است:

  1. میزان آب استخر و سطح کنونی کلر آن را اندازه بگیرید.
  2. نوع کلر و خلوص کلر مورد استفاده را مشخص کنید.

روش محاسبه

فرض کنید استخر ما 100.000 لیتر آب دارد و سطح کلر آن 0.5 ppm  است.
کلر مصرفی از نوع جامد (پودر) است و خلوص 60 درصد دارد.
میزان کلر مورد نظر ما 2.5ppm می باشد.

یاداوری: ppm مخفف عبارت part per milion می باشد یعنی یک قسمت در یک میلیون پس اگر ما بخواهیم ۲ ppm سطح کلر را افزایش بدهیم باید ۲ قسمت کلر به یک میلیون قسمت آب استخر اضافه کنیم.
به زبان ساده تر اگر واحد ما لیتر باشد ۲ لیتر به یک میلیون لیتر، اگر واحد ما متر مکعب باشد ۲ متر مکعب به هر میلیون مترمکعب و …

در این مثال ما 100.000 لیتر آب داریم با یک معادله ساده :

فرمول محاسبه کلر استخر

پس ما به 0.2 لیتر کلر خالص نیاز دارم اما از انجا که کلر مورد نیاز خلوص 60درصد دارد، پس ما نیاز به 0.33 لیتر کلر با خلوص 60 داریم.

یعنی شما اگر 330 گرم کلر 60 درصد را در آب حل کنید و به آب استخر اضافه کنید میتوانید سطح کلر استخر را به میزان 2 ppm افزایش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

اگر شما صاحب استخر هستید، باید بیش از هرچیزی، به تمیزی آب استخر اهمیت دهید. استخر شنا درست مانند یک اتومبیل، یک کامپیوتر و یا حتی یک آتشفشان نهفته زیر آب نیاز به بررسی و نگهداری خواهد داشت. اما گاهی نگهداری از استخر به یک وسواس تبدیل می شود. سوالی که اغلب مطرح می شود، این است: هر چند وقت یکبار باید آب استخر را بررسی و آزمایش نماییم؟

نکات مهم نگهداری آب استخر

همان طور که می دانید، برای نگهداری آب استخر علاوه بر استفاده از محصولات ضد عفونی، کلرزن و … به ابزار و تجهیزات مختلفی نیاز میباشد. از تا فیلتر تصفیه استخر گرفته تا پکیج تصفیه آب استخر و بهترین جاروهای استخر … . این تجهیزات به کمک صاحبان استخر می آیند تا آن ها بتوانند به بهترین شکل ممکن از این مخزن پر آب و جذاب نگهداری کرده و از آن به شکل پاک و تمیز استفاده کنند.

کارهای بزرگ و کوچک مختلفی وجود دارند که برای نگهداری آب استخر می تواند انجام داد، که برخی از آن ها باید به صورت روزانه انجام گیرد، برخی دیگر به طور هفتگی و بعضی ها به شکل فصلی! اما آنچه که مسلم است، به کارگیری روش های منظمی‌ست که صاحبان استخر را برای رسیدن به این هدف یاری می کنند. از جمله مهم ترین کارها، بررسی و آزمایش دقیق آب استخر میباشد:

نکات مهم نگهداری آب استخر

هر چند وقت یکبار آب استخر را بررسی کنیم؟

آزمایش آب استخر به منظور دستیابی به استخری تمیز و بهداشتی و همچنین حفظ عملکرد و کارایی استخر، بسیار مورد اهمیت است. دوره زمانی آزمایش آب استخر کاملا بستگی به میزان چگونگی استفاده از آن و همچنین دمای هوا و آب روزانه دارد. اما در کل به عنوان صاحب یک استخر می بایست آزمایش آب را به صورت زیر انجام باید داد:

کلر

کلر آب استخر را تصفیه می کند و می بایست میزان آن دو سه بار در هفته بررسی گردد.

pH

pH آب استخر نیز می بایست همانند کلر، دو الی سه بار در هفته بررسی شود. با حفظ تعادل pH آب استخر، کلر را در بالاترین سطح اثر بخشی باقی نگه می دارید.

قلیایی کل آب استخر

میزان قلیایی کل آب استخر می بایست یک بار در هفته مورد آزمایش قرار گیرد چرا که این تست می تواند بر پایداری سطح PH آب استخر شما اثر دارد.

سختی کلسیم

میزان سختی کلسیم باید یک بار در ماه آزمایش شود. میزان سختی استخر با اضافه شدن آب و مواد شیمایی به استخر نوسان خواهد داشت.

کل مواد جامد حل شده (مواد شیمیایی، گرد و …)

اگر میزان مواد جامد حل شده در آب، بیش از حد بالا باشد، می تواند کارایی استخر شما را مختل سازد. به همین دلیل است که میزان وجود این مواد باید به طور ماهانه بررسی گردد.

فلزات

هر 3-4 ماه یکبار شما باید میزان فلزات (مس، آهن، منگنز) درون آب استخر را آزمایش کنید. مقادیر بالای این فلزات می تواند سبب تغییر رنگ آب استخر شود. اگر میزان وجود فلزات درون آب استخر زیاد است، منبع و منشا آن را بیابید و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

نکات مهم نگهداری آب استخر

تبلیغات اینترنتی در سایت شهر24

در نهایت پیشنهاد می شود که یک نمودار از نگهداری آب استخر ایجاد نمایید و عملیات انجام شده را یادداشت نمایید. با این کار می توانید به راحتی بر مشکلات احتمالی فائق آمده و از هزینه های اضافه دوری کنید.

این که استخر شنا را تمیز نگهداری کنید، بسیار مهم است چرا که این کار یکی از بهترین راه های جلوگیری از تعمیرهای آتی استخرتان می باشد. تمیز کردن برگ و یا جلبک به محض رویت، رسیدگی به تجهیزاتی که به درستی کار نمی کنند و یا یافتن منبع سر و صدا از قطعه ای در همان لحظه، می تواند شما را از هزینه های گزاف پیش رو رها کند.

اگر شرایط غیرعادی را از سر گذراندید، مانند آب و هوای بسیار گرم، شناگران زیاد، حیوانات خانگی که در استخر شنا می کنند، طوفان و باران، شما نیز باید طبق نیاز، برنامه های اورژانسی را برای تمیز کردن آب استخر صورت دهید. توجه داشته باشید که علاوه بر تصفیه روزانه آب استخر، نیاز به برنامه ای منظم برای تعمیر، نگهداری و تمیز کردن پمپ، تمیز کردن کاشی ها و سایر تجهیزات استخر دارید.

بررسی سطح مواد شیمیایی استخر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که استخرتان را به طور کامل تخلیه نباید کرد ، باید بدانید که متعادل بودن سطح شیمیایی آب یک نکته کلیدی در نظافت استخر می باشد. متعادل بودن آب مانع بروز جلبک ، باکتری ، خطوط آب و آلودگی شده و روند بازگشایی استخر را برای شما آسان تر خوهد شد. در روند نحوه نگهداری استخر روباز در زمستان ، برای حفظ آب استخر در زمان بسته بودن این نکات را دنبال نمایید :

  1. بررسی سطح شیمیایی استخر هر دو ماه یکبار ، زمانی که از آن استفاده نمی شود.
  2. نامتعادل بودن سطح شیمیایی استخر می تواند عامل رشد جلبک و باکتری ها است.
  3. تمام مواد شیمیایی استخر مربوط به فصل قبل را دور بریزید. شما نباید مواد شیمیایی را برای سال بعد ذخیره کنید ، زیرا آنها قدرت خود را از دست می دهند.
  4. از یک محصول آنزیمی برای کمک به از بین بردن آلودگی غیر زنده و جلوگیری از تشکیل حلقه خط آب استفاده کنید. افزودن این محصول باعث می شود دیگر ضرورتی برای تمیز کردن کاشی استخر هنگام باز کردن در فصل تابستان وجود نداشته باشد.
  5. اگر در آب و هوای گرمتری زندگی می کنید و در طول زمستان استخر منزل شما بدون پوشش باقی مانده است ، باید بدانید که خدمات سرویس و نگهداری استخر همچنان مهم است. به یاد داشته باشید ، این آبی است که در ماه های گرم در آن شنا خواهید کرد. از این رو استخر خود را تمیز نگه داشته تا از خطرات احتمالی مربوط به سلامتی شما جلوگیری نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()