نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

استخر - تجهیزات استخر ، سونا ، جکوزی

تجهیزات استخر ، سونا ، جکوزی :
شرکت فنی مهندسی خانه آب مفتخر به انجام پروژه های متعددی در زمینه طراحی و ارائه تجهیزات سونا ، استخر ، جکوزی در سطح ایران می باشد.
تجهیزات استخر :
فیلتر شنی در سایز های مختلف مارک هایوارد و هایواتر HIWATER
فیلتر های دیاتومه مارک HAYWARD و MINDER و های واتر
هیترهای گاز سوز استخر مارک HAYWARD و هایواتر
هیترهای برقی استخر مارک HAYWARD مارک HELO
پمپ های تصفیه استخر مارک HAYWARD جاروب اتوماتیک استخر مارک HAYWARD
هیترهای برقی سونای خشک مارک هلو HELO
دیگ های بخار برقی سونای بخار مارک HELO
نازل ها و فواره های آب
مواد شیمیایی استخر ( تست کیت کاردکس 4 تایی ، کربنات سدیم ، قرص کلر ، سوپر اکسیرایزر ، کیت راه اندازی استخر و ... ) مارک OMNI
سیستم تزریق ازن سیستم کلرزن مارک PROZONE
پمپ های گریز از مرکز مارک MAXI قابل استفاده در استخر های بزرگ و کوچک پمپ های تامین فشار جکوزی با الکتروموتور SIEMENSE&ATB ساخت آلمان
انواع جت های جکوزی CERITIKIN فیلتر تصفیه استخر
فیلتر کیسه ای مارک ZODIAC مبدل های BOW Man
دستگاه های رطوبت گیر CALOREX تجهیزات استخر ، سونا ، جکوزی مارک CERTIKIN
اتصالات استخر و جکوزی مارک CERTIKIN
تجهیزات روشنایی استخر مارک CERTIKIN مارک HAYWARD
پمپ های استرینردار تک فاز مارک CERTIKIN
پمپ های استرینردار سه فاز مارک CERTIKIN فیلتر تصفیه شنی (همراه با شیر چند راهه ، مانومتر و شیر هواگیری)
مارک CERTIKIN نردبان استخر مارک CERTIKIN
انواع کلرزن خطی مارک هایوارد و هایواتر
انواع اسکیمر و جاروب
دایو استخر مارک CERTIKIN
پمپ های جکوزی تصفیه استخر عمومی مارک CERTIKIN و ایماکس
تجهیزات نگهداری استخر مارک CERTIKIN مارک HAYWARD مبدل های حرارتی استخر ساخت FLEXINOX

با شماره تلفن 88340826-88320167 (سه خط) تماس حاصل فرمایید./

برای ثبت آگهی خود روی کلمه آگهی رایگان کلیک کنید



:: برچسب‌ها: استخر , سونا , جکوزی , تجهیزات استخر , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی، رعایت بهداشت فردی در استخرها، سونا و  جكوزی را مهمترین عامل سلامتی معرفی كرد.

 

مهندس غلامی گفت: با توجه به شروع فصل گرما و استفاده مردم از استخرهای عمومی دستورالعمل علمی، اجرایی به دانشگاه‌های علوم پزشكی کشور ابلاغ شده است و براساس آن صاحبان این مراكز موظف به رعایت این دستورالعمل هستند.

 

وی در ادامه گفت: رعایت اصول فردی توسط مردم و اصول بهداشتی توسط متصدیان استخرها دو اصل تفكیك ناپذیر برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از استفاده استخرها است.

 

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی ضمن بیان این مطلب كه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است به مردم توصیه كرد:  مراجعه کنندگان به استخرها قبل از ورود به استخر از سلامت خود مطمئن شده و نسبت به بیماری‌های قارچی،  عفونی یا عفونت روده‌ای حساس باشند. قبل و بعد از استخر حتماً دوش بگیرند، از وسایل شخصی دیگران استفاده نكنند، از حوضچه كلر كه مقدار كلر آن بسیار بالاست حتماً عبور كنند، در صورت وجود كدورت (تیرگی) آب وارد استخر نشوند زیرا در صورت كدورت آب، اضافه كردن مواد گندزدا یا ازن هم تاثیری بر کنترل آلودگی آب استخر ندارد.

 

وی در ادامه گفت: توجه خاص بانوان به عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی حائز اهمیت است چون این توجه مانع از شیوع این عفونت‌ها در آب استخر می شود.

 

غلامی همچنین به صاحبان استخرها توصیه كرد: سیستم آب استخرها در گردش باشد. گندزدایی مستمر انجام بگیرد و بهتر است از كلر برای گندزدایی استفاده شود زیرا كلر باقیمانده در آب آلودگی ثانویه را از بین می‌برد وهمچنین نظافت اطراف استخرها و تاسیسات ضروری است.

 

وی در ادامه به والدین توصیه کرد:نحوه استفاده از استخر و بهداشت فردی را به كودكان خود آموزش دهند که شامل: استفاده نكردن مواد غذایی در استخر و استفاده از توالت قبل از ورود به آب استخر (ادرار نكردن در آب استخر) است.

 

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی در ادامه گفت: همكاران ما در بهداشت محیط براین اماكن نظارت دائمی و مستمر دارند و استخرها را از نظر كلرسنجی و كدورت سنجی مورد آزمایش قرار می‌دهند.

 

وی مقدار كلر استفاده شده در آب استخرها را بین 1 تا 3 میلی گرم در لیترحد استاندارد عنوان کرد و در ادامه گفت :مردم در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی در اماكن عمومی شامل استخر، سونا و جكوزی می‌توانند با شماره تلفن 09678 ستاد فوریت سلامت محیط و كار وزارت بهداشت تماس بگیرند.

 

غلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار وب‌دا درخصوص استفاده از آب سرد بعد از دوش آب گرم گفت: استفاده ناگهانی از آّب سرد بلافاصله پس از آب داغ  اثرات بد و زیانباری دارد ولی 5 تا 10 دقیقه پس از حمام داغ می‌توان از دوش آب سرد استفاده كرد یعنی زمانی كه حرارت اصلی كاهش پیدا كرده است.



:: برچسب‌ها: استخر , اصول شنا , بهداشت در استخر , خانه استخردار , جکوزی ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

محققان اروپایی با بررسی تعدادی کودک 13 و 14 ساله اروپایی دریافتند که وجود استخرهای کلردار در محل زندگی این کودکان باعث می‌شود، درصد آسم و گرفتگی سینه در آنها افزایش یابد.

تحقیقاتی که در مجله "پزشکی حرفه‌ای و زیست محیطی " منتشر شد، نشان داده است، شروع آسم و گرفتگی سینه در کودکانی که از استخر استفاده می‌کنند، دو تا سه درصد افزایش داشته است. جمعیت این کودکان 100 هزار نفر در کل اروپا است.

محققان میزان گرفتگی سینه، آسم ، ورم غشای مخاطی بینی و اگزما را اندازه گیری کردند. در این مطالعات 190 هزار نوجوان 13 و 14 ساله از 21 کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین میزان کلر در آب استخرهایی که این کودکان از آنها استفاده می‌کردند نیز بررسی شد.

بعد از بررسی فاکتورهای موثر احتمالی مانند محصولات داخلی، آب و هوا، ارتفاع مکان زندگی مشخص شد میزان کلر استفاده شده در استخرها و میزان استفاده افراد از استخر در آمار آسم و گرفتگی سینه موثر است.

با وجود هر استخر کلردار در یک منطقه حدود 3.39 درصد به میزان گرفتگی سینه در نوجوانان آن منطقه اضافه شد و میزان آسم نیز 2.37 درصد افزایش یافت. محققان معتقدند بالا رفتن میزان آسم به وجود کلر در آب استخر مرتبط است.

محققان توصیه‌ کرده‌اند که استخرها میزان کلر متعادل‌تری مصرف کنند و هوای استخر را خوب تهویه کنند، زیرا کلر به سلامت دستگاه تنفسی کودکان ضرر می‌زند.



:: برچسب‌ها: استخر , کودکان , جکوزی , استخرهای کلردار , سونا ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

سونا، جکوزی یا استخر؟
استفاده از سونا، جکوزی و حوضچه آب سرد به سلامت شما خدمت می‌کند یا به قیمت جان‌تان تمام می‌شود؟ استخر رفتن بد‌ون جکوزی، سونای بخار، سونای خشک و حوضچه آب سرد‌ خالی از لطف است! کمتر کسی پید‌ا می‌شود‌ که استخر برود‌ و چند‌ د‌قیقه‌ای را د‌ر سونا و جکوزی نگذراند‌ و اگر کمی د‌ل و جرات د‌اشته باشد‌، خیال رفتن به حوضچه آب سرد‌ را هم نمی‌تواند‌ از سرش بیرون کند‌.
د‌ر مورد‌ فواید‌ و خطرات رفتن به سونا و جکوزی حرف و حد‌یث‌های بسیاری گفته شد‌ه است. عد‌ه‌ای معتقد‌ند‌ پوست جکوزی‌روها، پیر می‌شود‌ و برخی می‌گویند‌ حوضچه آب سرد‌ بعد‌ از آن، می‌تواند‌ تا سال‌ها پوست را سالم و جوان نگه د‌ارد‌. این باورها را با گروهی از متخصصان د‌ر میان گذاشتیم؛ د‌ر این مطلب متخصصان برای‌تان از فواید‌ و خطراتی که با استفاد‌ه از این امکانات با آنها روبه‌رو می‌شوید‌، می‌گویند‌.

سونای خشک و افزایش چین و چروک‌ها
د‌کتر صد‌اقت‌پیشه، متخصص پوست و مو: رطوبت برای پوست مفید‌ است بنابراین استفاد‌ه از سونای مرطوب می‌تواند‌ به سلامت پوست به‌خصوص نوع خشک آن کمک کند‌.اما سونای خشک می‌تواند‌ باعث افزایش خشکی پوست شود‌ بنابراین تنها برای کسانی مفید‌ است که پوست چرب د‌ارند‌. د‌رواقع قرار گرفتن د‌ر این محیط به تخلیه چربی اضافی پوست و پاکسازی آن کمک می‌کند‌، اما افراد‌ با پوست خشک معمولا بعد‌ از رفتن به سونای خشک د‌چار افزایش خشکی، تحریک، خارش و چین و چروک‌های پوستی می‌شوند‌. همچنین این افراد‌ بهتر است زمان خیلی کوتاهی از جکوزی استفاد‌ه کنند‌ و بلافاصله پس از بیرون آمد‌ن از آن، کل بد‌ن خود‌ را با لوسیون چرب کنند‌. به طور کلی مد‌ت زمان قرار گرفتن د‌ر این محیط‌ها نباید‌ خیلی طولانی باشد‌؛ 5 تا 10 د‌قیقه کفایت می‌کند‌.

 


حتما با د‌مپایی به سونا بروید‌
احتمال انتقال بیماری‌های پوستی به‌خصوص زگیل کف پا د‌ر محیط استخر، سونا و جکوزی بسیار زیاد‌ است بنابراین توصیه می‌شود‌ افراد‌ حتما از د‌مپایی شخصی استفاد‌ه کنند‌. د‌مپایی‌های عمومی موجود‌ د‌ر استخر می‌توانند‌ شما را د‌ر خطر انتقال قارچ و زگیل قرار د‌هند‌. علاوه براین توصیه می‌شود‌ حتما بعد‌ از بیرون آمد‌ن از آب، د‌وش بگیرید‌ و لابه‌لای انگشتان خود‌ را به خوبی با آب و صابون یا شامپو بشویید‌ زیرا شست‌وشو باعث می‌شود‌ خیلی از آلود‌گی‌های موجود‌ د‌ر آب استخر و جکوزی از روی پوست پاک شوند‌، اما اگر آلود‌گی د‌رون پوست مستقر شود‌ د‌یگر نمی‌توان آن را با شست‌وشو از بد‌ن بیرون کرد‌.

 

 

 

خانم‌های بارد‌ار استفاد‌ه نکنند‌
د‌کتر جمال، متخصص زنان و زایمان : استفاد‌ه از سونا و جکوزی د‌ر د‌وران حاملگی مجاز نیست زیرا بالا رفتن حرارت بد‌ن ماد‌ر می‌تواند‌ به جنین آسیب برساند‌. د‌رحقیقت قرار گرفتن د‌ر این وضعیت د‌ر سه ماهه اول می‌تواند‌ باعث نقص‌های جنینی شود‌. همچنین د‌ر سه ماهه د‌وم و سوم می‌تواند‌ باعث زایمان زود‌رس و عفونت شود‌. اما کسانی که بارد‌ار نیستند‌ معمولا مشکلی پید‌ا نخواهند‌ کرد‌؛ البته امکان انتقال عفونت‌های زنانه از طریق محیط استخر و سونا وجود‌ د‌ارد‌ که میزان آن ناچیز است.

 


کاهش د‌رد‌های مزمن با جکوزی و سونا
د‌کتر اکبری، متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی: گرما می‌تواند‌ فواید‌ زیاد‌ی برای بد‌ن د‌اشته باشد‌؛ به‌خصوص برای د‌رد‌ها و گرفتگی‌های مفصلی و عضلانی. د‌رواقع گرما گرد‌ش خون را افزایش می‌د‌هد‌ و باعث شست‌وشو و خروج مواد‌ زائد‌که تولید‌کنند‌ه د‌رد‌ هستند می شود. گرما همچنین روی گیرند‌ه‌های د‌رد‌ تاثیر می‌گذارد‌ و آستانه تحمل د‌رد‌ را بالا می‌برد‌. د‌ر بعضی موارد‌ د‌ر د‌رد‌های مفصلی و عضلانی هم نقش د‌رمان‌کنند‌ه د‌ارد‌ یعنی باعث می‌شود‌ التهاب کاهش پید‌ا کند‌. بنابراین استفاد‌ه از سونا و جکوزی می‌تواند‌ برای این د‌رد‌ها مفید‌ باشد‌. البته این موضوع فقط د‌رمورد‌ د‌رد‌های مزمن صد‌ق می‌کند‌ و د‌رد‌های حاد‌ با گرما بد‌تر می‌شوند‌.

 


جکوزی قد‌رت عضلات را کم نمی‌کند‌
وقتی فرد‌ د‌ر محیط گرم قرار می‌گیرد‌ عروق مرکزی‌اش تنگ و عروق محیطی بد‌نش گشاد‌ می‌شوند‌ و گرد‌ش خون د‌ر عضلاتش افزایش پید‌ا می‌کنند‌. به‌عبارتی گرد‌ش خون د‌ر ارگان‌های مرکزی ازجمله احشای د‌اخل شکم و ریه‌ها کاهش پید‌ا کرد‌ه و د‌ر ارگان‌های سطحی‌تر مثل عضلات و پوست بالا می‌رود‌. لازم به ذکر است که گرما باعث شل شد‌ن عضلات می‌شود‌ اما قد‌رت عضله را کم نمی‌کند‌ و باعث ناتوانی آن نمی‌شود‌، بلکه باعث کاهش احساس گرفتگی و کوفتگی می‌شود‌. جکوزی علاوه بر د‌اشتن خاصیت گرماد‌هی، ویژگی ماساژد‌هی نیز د‌ارد‌ بنابراین بیشتر از سونا گرد‌ش خون را د‌ر عضله بالا می‌برد‌.

 

 

 

بیماران قلبی مراقب باشند‌
افزایش گرد‌ش خون به د‌نبال استفاد‌ه از سونا، جکوزی و حوضچه آب سرد‌، فشار اضافه‌ای روی سیستم قلبی عروقی وارد‌ می‌کند‌ و افراد‌ی که مشکلات قلبی، عروقی و نارسایی‌های قلبی د‌ارند‌ ممکن است نتوانند‌ این مسئله را تحمل کنند‌. بنابراین این افراد‌ باید‌ حتما با تایید‌ متخصص قلب و متخصص د‌اخلی از این امکانات استفاد‌ه کنند‌، اما افراد‌ جوان و کسانی که قلب سالمی د‌ارند‌ مشکلی نخواهند‌ د‌اشت و می‌توانند‌ بسته به تحمل‌شان برای حد‌ود‌ 10 تا 15 د‌قیقه د‌ر گرما و سپس یک تا سه د‌قیقه د‌ر سرما قرار بگیرند‌ و بعد‌ د‌وباره این کار را تکرار کنند‌.

 


اگر افت فشار خون د‌ارید‌
د‌کتر مصطفوی، متخصص قلب و عروق: تفاوت ناگهانی د‌مای بد‌ن د‌ر افراد‌ی که مشکل زمینه‌ای و بیماری قلبی د‌ارند‌ می‌تواند‌ روی انقباض و انبساط عروق تاثیر بگذارد‌ و مشکل ایجاد‌ کند‌، بنابراین استفاد‌ه از حوضچه آب سرد‌ بلافاصله بعد‌ از سونا و جکوزی برای کسانی که افت فشار خون یا مشکلات و گرفتگی‌های عروق کرونر یا بیماری‌های ماد‌رزاد‌ی قلبی همراه با انسد‌اد‌ عروق و مشکلات د‌ریچه‌ای قلب د‌ارند‌، می‌تواند‌ خطرناک باشد‌.

 


با لنز به سونا نروید‌
د‌کتر رحیمی، جراح و متخصص چشم: سونا اگر خیلی خشک باشد‌، می‌تواند‌ باعث خشکی سطح بد‌ن، همچنین چشم شود‌ بنابراین افراد‌ی که د‌چار خشکی چشم هستند‌ ممکن است با ورود‌ به این محیط علائم خشکی چشم‌شان تشد‌ید‌ شود‌. به‌طور کلی گرما باعث خشکی چشم می‌شود‌ اما اگر با رطوبت همراه شود‌ کمتر چشم را اذیت می‌کند‌؛ بنابراین سونای بخار انتخاب بهتری نسبت به سونای خشک است.

 


نکته مهم اینکه د‌ر این محیط‌ها به هیچ وجه نباید‌ از لنزهای تماسی استفاد‌ه کرد‌ زیرا حرارت می‌تواند‌ باعث خراب شد‌ن لنز شود‌. به طور کلی اصلا نباید‌ با لنز تماسی وارد‌ محیط استخر شد‌؛ به‌خصوص لنزهای نرم که مقد‌اری آب د‌ارند‌ و می‌توانند‌ به راحتی آب آلود‌ه را به خود‌ جذب کنند‌. جکوزی نیز مانند‌ استخر به د‌لیل آلود‌گی‌های احتمالی که د‌ارد‌، می‌تواند‌ خطر عفونت‌های چشمی را بالا ببرد‌؛ به‌خصوص اینکه محیط آن کوچک است و افراد‌ زیاد‌ی وارد‌ آن می‌شوند‌. علاوه براین مواد‌ ضد‌عفونی کنند‌ه موجود‌ د‌ر آب می‌تواند‌ باعث تحریکات چشمی شود‌.

 


جکوزی و خطر ناباروری د‌ر مرد‌ان
به‌گفته د‌کتر شخص سلیم، متخصص ارولوژی، یکی از عوامل محیطی موثر بر ناباروری؛ د‌ماست. بالا رفتن د‌مای بد‌ن و استفاد‌ه از هر چیزی که د‌مای بد‌ن را بالا ببرد‌، می‌تواند‌ باعث نازایی شود‌. برای مثال مرد‌انی که به طور مکرر از جکوزی استفاد‌ه می‌کنند‌ بیشتر د‌ر خطر نازایی قرار د‌ارند‌. د‌مای آلت تناسلی آقایان د‌ر حالت طبیعی باید‌ حد‌ود‌ نیم تا یک د‌رجه از حرارت بد‌ن پایین‌تر باشد‌ تا بتواند‌ عملکرد‌ اسپرم‌سازی را به صورت مناسب انجام د‌هد‌.

 

 

 

د‌کتر  ضیائی، متخصص کلیه و استاد‌ د‌انشگاه علوم پزشکی شهید‌ بهشتی نیز معتقد‌ است گرما به طور کلی می‌تواند‌ روی باروری آقایان تاثیر منفی بگذارد‌ به‌خصوص اگر مد‌اوم و طولانی‌مد‌ت باشد‌ و فرد‌ زمینه‌ای د‌ر رابطه با مشکلات باروری د‌اشته باشد‌. وی به آقایانی که د‌چار مشکلات باروری هستند‌ توصیه می‌کند‌ از قرار گرفتن طولانی‌مد‌ت د‌ر معرض گرما به‌خصوص د‌ر ناحیه تناسلی‌شان خود‌د‌اری کنند‌ و به صورت مکرر از جکوزی استفاد‌ه نکنند‌.

 


گرمای زیاد‌، واریس را تشد‌ید‌ می‌کند‌
د‌کتر صفارزاد‌ه، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاروسکوپی: گرما به اند‌ازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ند‌ارد‌. با این حال استفاد‌ه از د‌رجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود‌. از این لحاظ که بالا رفتن د‌ما معمولا باعث می‌شود‌ رگ‌های پا د‌رجه حرارت‌شان بالا برود‌ و د‌رنتیجه د‌ر ناحیه تناسلی و د‌ر سطح پاها احتمال ایجاد‌ واریس افزایش می‌یابد‌. این واریس‌ها حتی ممکن است د‌ر بارد‌اری با خونریزی همراه شوند‌.

 


جکوزی آلود‌گی بیشتری د‌ارد‌
د‌کتر سروش، متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌د‌ار: بیماری‌های بسیاری می‌توانند‌ از طریق استخرها انتشار پید‌ا کنند‌. د‌رواقع انتقال بیماری از طریق شنا کرد‌ن د‌ر استخر بیشتر د‌ر آب‌های گرم اتفاق می‌افتد‌ و میزان آلود‌گی‌ها د‌ر آب گرم بیشتر از آب خنک است، زیرا تاثیر مواد‌ ضد‌عفونی کنند‌ه مانند‌ کلر د‌ر آب گرم کاهش می‌یابد‌ و میکروب‌ها د‌ر این شرایط سریع‌تر رشد‌ می‌کنند‌. بنابراین د‌ر آب‌های گرم به‌خصوص جکوزی تعد‌اد‌ میکروب‌ها بیشتر و اثر کلر کمتر خواهد‌ بود‌.

 


کد‌ام سونا مناسب مزاج شماست؟
د‌کتر عباسیان متخصص طب سنتی، عضو هیات علمی د‌انشگاه علوم پزشکی تهران معتقد‌ است شیوه استفاد‌ه از سونا و جکوزی به مزاج و طبع‌تان بستگی د‌ارد‌ و د‌و فرد‌ متفاوت، هرگز نباید‌ از شیوه مشابهی استفاد‌ه کنند‌.

 


د‌ر گذشته حمام‌ها طبقه‌بند‌ی خیلی خاصی د‌اشتند‌؛ برای مثال د‌ر یک حمام تنظیف وجود‌ د‌اشت که افراد‌ هر 7 تا 10 روز یک بار برای یک‌و‌نیم تا د‌و ساعت از آن استفاد‌ه می‌کرد‌ند‌. این حمام شامل چهار خانه بود‌ ازجمله خانه سرد‌ و تر، خانه گرم و تر، خانه سرد‌ و خشک و خانه گرم و خشک. د‌رواقع هر فرد‌ی باتوجه به مزاجی که د‌اشت به توصیه حکما از این حمام‌ها استفاد‌ه می‌کرد‌. همچنین حمام‌ها بنا بر د‌رجه آب طبقه‌بند‌ی می‌شد‌ند‌ ازجمله حمام سرد‌، بسیار سرد‌، معتد‌ل، گرم و بسیار گرم که مناسب‌ترین آنها حمام معتد‌ل و تاحد‌ود‌ی سرد‌ است. حمام‌های گرم باعث تحلیل رفتن بد‌ن، سست شد‌ن اجزای بد‌ن و بی‌حالی می‌شوند‌ بنابراین استفاد‌ه زیاد‌ از سونا و جکوزی به صلاح نیست.

 


 به طور کلی افراد‌ی که رطوبت بد‌ن‌شان خیلی بالاست یا کسانی که شب‌ها آب د‌هان‌شان روی بالش می‌ریزد‌ یا کسانی که حافظه‌شان ضعیف است یا خیلی د‌چار نفخ می‌شوند‌ بهتر است از سونای خشک استفاد‌ه کنند‌. اما کسانی که رطوبت بد‌ن‌شان کم است و معمولا پوست‌شان سرد‌ و خشک است یا د‌ر روابط سرد‌ هستند‌ و انرژی کمی د‌ارند‌ بهتر است برای بازه‌های زمانی کوتاه از سونای مرطوب استفاد‌ه کنند‌.


به بد‌ن‌تان شوک وارد‌ نکنید‌
استفاد‌ه از حوضچه آب سرد‌ بلافاصله بعد‌ از سونا یا جکوزی می‌تواند‌ فوق‌‌العاد‌ه خطرناک باشد‌ و شوک شد‌ید‌ی به کل بد‌ن وارد‌ کند‌. این د‌رحالی است که افراد‌ می‌توانند‌ همان نشاطی که با پرید‌ن د‌اخل حوضچه آب سرد‌ پید‌ا می‌کنند‌ را با زد‌ن پا تا مچ د‌ر آب سرد‌ برای سه د‌فعه بعد‌ از سونا یا حمام به‌د‌ست آورند‌. د‌رواقع نقاط تحریک بد‌ن د‌ر کف د‌ست و کف پا هم وجود‌ د‌ارند‌ و کافی است کف پای خود‌ را د‌اخل آب یخ بگذارید‌ تا همان نشاط را به‌د‌ست آورید‌.



:: برچسب‌ها: استخر , جکوزی , سونا , شوک , خانه استخردار ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد اکبرپور

استخر و بهداشت استخر

 

بهداشت استخر-شنا یکی از ورزش ها و سرگرمی های بسیار مناسب و لذت بخش برای کلیه افراد در سنین مختلف، به ویژه در فصل گرما محسوب می شود.

 

این تفریح سالم نه تنها در هوای گرم تابستان، بلکه در روزهای سرد زمستان نیز طرفداران زیادی دارد. آن چه در همه استخرها باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل بهداشتی به ویژه پاکیزگی آب و تجهیزاتی است که باید به طور کامل تحت نظارت و کنترل قرار گیرند.

 

 

 

استخر شنا به حجم مشخصي از آب اطلاق مي‌شود كه معمولاً در يك فضا با ابعاد و اندازه مشخص محصور شده است. آب استخرها معمولاً از منابع آب آشاميدني هستند كه با اضافه كردن مواد گندزدا تصفيه شده‌اند. استخرهاي شنا به يكي از سه شكل پر و خالي شونده، با گردش آب و يا با جريان مداوم آب وجود دارند.

 


استخر شنا محل مناسبي براي انتقال بيماريهاي عفوني و پوستي مي‌باشد. اهميت بهداشت آب استخرهاي شنا در رابطه با كيفيت ميكروبي و شيميايي آن مي‌باشد.
استخرها بعلت اينكه در يك مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زيادي از افراد قرار مي‌گيرند هميشه با مسائل و خطرات بهداشتي همراه مي‌باشند. چنانچه منبع تأمين كننده آب استخر كاملاً سالم هم باشد، ورود حتي مقادير جزيي باكتريهاي پاتوژن (بيماريزا) توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد. از بين بيماريهاي منتقله از طريق شنا مي‌توان به تب تيفوئيد، ديسانتري، تراخم ليپتوسپيروزيس، كرمهاي حلقوي، عفونت‌هاي پوستي، خارش شناگران، عفونت سينوسها، عفونت گوش و گلو اشاره كرد.

 


● رعایت نکات و مقررات بهداشتی توسط شناگران در استخرها
به منظور پیش گیری از بیماری ها، ضرورت دارد که شناگران به دستورات و نکات بهداشتی زیر توجه کنند:

۱) شناگران موظف هستند که قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویند. همچنین بعد از استفاده از آب استخر همین عمل را انجام دهند تا از آلودگی های احتمالی پیش گیری به عمل آید.

۲) قبل از ورود به استخر، حتما پاهای خود را در حوضچه ضد عفونی به مدت یک دقیقه قرار دهند.
۳) شناگران قبل از ورود به استخر، باید مثانه خود را تخلیه کنند.
۴) در صورت استفاده از توالت در محوطه استخر شنا، شناگر می باید قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب و صابون بشوید و از حوضچه کلر عبور کند.
۵) شنا گر از ورود به استخری که به طور کامل پر آب نیست و یا نجات غریق در محوطه نیست، خودداری کند.
۶) شناگران از بردن مواد غذایی، ظروف مختلف به ویژه شیشه به محوطه استخر خودداری کنند.
۷) هر شناگر باید دارای وسایل اختصاصی شنای تمیز باشد.

 

 

 

شرايط مطلوب آب استخر(بهداشت استخر)
بعضي از پارامترهاي شيميايي، فيزيكي و بيولوژيكي كه در كيفيت آب استخرهای شنا مورد توجه مي‌باشند عبارتند از :

 


1. PH آب استخر  : PH درجه اسيدي و بازي آب را نشان مي‌دهد. PH مناسب آب استخرهاي شنا بين 8-2/7 توصيه شده است. خورندگي سطوح، ايجاد لك، تحريك و سوزش چشم و پوست شناگران از اثرات PH پايين و رسوب‌گذاري، كاهش كارايي كلر براي گندزدايي، كدر شدن آب استخر (حالت ابري)، تحريك و سوزش چشم و پوست از اثرات PH بالا در آب استخرهاي شناست.

 


2. دمای آب استخر: در استخرهاي سرپوشيده، كنترل دماي آب استخر و محيط آن (هواي استخر) داراي اهميت است. توصيه مي‌شود دماي هواي استخر حدود 3 درجه سانتيگراد گرمتر از دماي آب استخر باشد. دماي پيشنهاد شده برای  آب استخر براي استفاده عموم 27، درجه مطلوب 24-23 و در وضعيت ايده آل 28-26 درجه سانتيگراد مي‌باشد.
دما نبايد بيشتر از 29 درجه باشد چرا كه شنا كردن در آبهاي بالاي 30 درجه ممكن است موجب وقفه تنفسي در فرد گردد.

 

 

 

 

 

استخر و بهداشت استخر

 

بهداشت استخر

 



 

3. شفافيت آب استخر: شفافيت از مهمترين ويژگيهاي ظاهري آب استخرهاي شنا مي‌باشد و از جنبه‌هاي زير حائز اهميت است:
- عدم وجود ذرات معلق و كلوئيدي در آب استخر كه مانع تماس مستقيم و مناسب عامل گندزدا با ميكروارگانيسم‌ها مي‌شود.

 


- افراد قادر خواهند بود عمق آب استخر را تخمين بزنند و از وجود خطرات احتمالي به آساني مطلع شوند و مي‌توانند با اطمينان خاطر در آب استخر شنا نموده و شيرجه بزنند.

 


- ايجاد شرايط دلپذير، خوشايند و مطلوب در آب استخر به همراه جنبه‌هاي زيبا شناختي براي استفاده‌كنندگان.
شفافيت آب استخر بايد به حدي باشد كه يك صفحه سياه و سفيد به قطر 15 سانتيمتر، در عميق‌ترين نقطه استخر به راحتي ديده شود.

 


4. مشخصه هاي ميكروبي در استخر: كيفيت ميكروبي آب استخرهاي شنا مهمترين عامل در استفاده سالم از استخر مي‌باشد. اكثر ميكروارگانيسم‌هايي كه در آب استخر يافت مي‌شوند، خطرناك نيستند.به علاوه در فرآيند گندزدايي و تصفيه، تمامي ميكروارگانيسم‌ها كه شامل باكتريها، ويروسها، جلبكها و قارچ‌ها مي‌باشند نابود مي‌شوند.مسئله عمده، آلودگي ثانويه ناشي از تماس ترشحات دهان، بيني، پوست و دفع ادرار مي‌باشد.

 


براي گندزدايي آب استخرهاي شنا روشهاي متعددي مانند استفاده از كلر، برم، يد، سيانورات‌هاي كلره و لامپ‌هاي اشعه ماوراء بنفش استفاده مي‌شود.

 


در حال حاضر كلر گزينه انتخابي براي گندزدايي آب استخرهاست. بخشي از كلر اضافه شده صرف اكسيداسيون مواد آلي و معدني موجود در آب استخر شده و مابقي صرف گندزدايي آب استخر مي‌شود. جهت اطمينان از گندزدايي آلودگي‌هاي ثانويه همواره بايد مقداري كلر آزاد باقيمانده در آب وجود داشته باشد. توصيه مي‌شود ميزان كلر آزاد باقيمانده حداقل 6/0 ميلي گرم در ليتر باشد.

 

 

 

اين ميزان كلر در PH بين 6/7-2/7 باعث ايجاد نتايج باكتريولوژيكي رضايت بخش خواهد شد. اما عملاً بين 3-1 ميلي گرم در ليتر كلر آزاد باقيمانده مورد نياز است. چرا كه افزايش آلودگي‌هاي احتمالي به همراه نوسانات PH كه كارايي كلر را محدود مي‌كند، نياز به كلر بيشتر را ضروري مي‌نمايد.

 


تحريك و سوزش چشم ممكن است بر اثر شنا در آب با PH كمتر از 4/7 همراه با حضور كلر تركيبي باقيمانده (كلرآمين) اتفاق افتد.
آب حوضچه پاشويه بايد حداقل حاوي 15 ميلي گرم در ليتر كلر باشد. تماس كوتاه مدت پا با آب حوضچه اطمينان كافي جهت گندزدايي ايجاد نخواهد كرد. كلر علاوه بر غلظت، نياز به زمان كافي براي اثرگذاري دارد. اگر چه غلظت بالاي كلر در حوضچه نياز به زمان را محدود كرده است اما يك مكث چند ثانيه‌اي در حوضچه ضروري به نظر مي‌رسد.

پرهيز از شنا در مواقع ابتلا به بيماريهاي عفوني و مسري (پوستي، گوارشي و تنفسي) كمترين انتظاري است كه از افراد مراجعه كننده به استخرهاي شناي عمومي وجود دارد چرا كه امكان سرايت بيماري به ديگر استفاده‌كنندگان وجود خواهد داشت.

 


شناگاههاي طبيعي (رودخانه‌ها، چشمه‌ها، دريا، سدها و ...)
شناگاههاي طبيعي در فصل تابستان ممكن است جهت شنا مورد استفاده قرار گيرند، همه ساله موارد زيادي از غرق شدن شناگران در دريا، رودخانه‌ها و ديگر محلهاي مورد استفاده اتفاق مي‌افتد كه عمدتاً ناشي از بي‌توجهي افراد به رعايت نكات ايمني است. بنابراين مسئله اساسي در استفاده از شناگاههاي طبيعي توجه به حفظ ايمني شناگران است.


به لحاظ بهداشت و سلامت نيز آب اين مناطق ممكن است حاوي آلاينده‌هاي ميكروبي، شيميايي و فيزيكي باشد. با آغاز فصل گرما و حضور مردم در شناگاههاي طبيعي، موارد زيادي از ابتلا افراد به بيماريهاي منتقله از آب گزارش مي‌شود. بديهي است كه تماس با آبهايي كه هيچگونه اطميناني جهت عدم وجود باكتري، قارچ و ... در آنها وجود ندارد ممكن است سبب ابتلا به بيماريهاي گوارشي و پوستي گردد.
آلودگي‌هاي زيست محيطي نكته قابل توجه ديگري است كه بايد مد نظر قرار گيرد. آلاينده‌هاي شيميايي (مانند سرب و جيوه) ناشي از تخليه فاضلاب و يا پساب كارخانه‌ها در بالا دست رودخانه‌ها و آبريزها ممكن است سبب ايجاد مشكل گردد.
قبل از استفاده از هر آبي جهت شرب، شنا، تفريح و يا هر مورد ديگر بايد جنبه‌هاي ايمني بهداشتي در ابعاد سلامت فردي و زيست محيطي مورد توجه قرار گيرند.



:: برچسب‌ها: استخر , جکوزی , خانه , ساخت استخر , خانه استخردار , ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 مرداد 1397 | نظرات ()